Hoe maak je je organisatie flexibeler en sterker? Hoe ga je om met weerstanden tegen verandering? Hoe zorg je dat je tijdens een reorganisatie de klant niet uit het oog verliest? Op het congres Anders organiseren in de zorg lieten deelnemers zich inspireren door praktijkcases over verandering en keken ze door een veranderkundige bril naar hun eigen organisatie.
Verandering is een constante in de zorg, maar organisatieveranderingen succesvol doorvoeren heeft vaak veel voeten in de aarde. Er is niet één gouden aanpak of methodiek voor organisatieverandering, er zijn er vele, aldus dagvoorzitter Elsbeth Reitsma van C3 adviseurs en managers. ‘Een stappenplan zoals The eight steps of change van Cotter & Cohen, een generieke aanpak zoals de Theory Y van Charmer, noem maar op. Mijn advies is: kies een aanpak die bij je past.’
Innoveren bij krimp
Veel zorgsectoren worden geconfronteerd met een krimpend budget. Henri Gritter, regiomanager bij jeugdzorgaanbieder Youké, vertelde hoe Youké desondanks innovatief kan zijn. Als je innoveert moet je het met z’n allen doen, weet hij, anders werkt het niet. ‘Dus hebben we onder meer resultaatverantwoordelijke afdelingen ingevoerd met één afdelingshoofd en alle hoofden hebben een MD opleiding gevolgd waarbij cultuurverandering een belangrijk onderwerp was.’
De noodzaak om te veranderen stond niet bij iedereen op het netvlies. Gritter: ‘Dat verbaasde me eerlijk gezegd. Voortaan zijn we er alert op dat maatschappelijke en politieke ontwikkelingen door alle leidinggevenden goed gecommuniceerd worden in de teams, zodat iedereen zich bewust wordt van het feit dat verandering erbij hoort.’
Youké daagde medewerkers uit ideeën te lanceren voor zorginnovatie. Een mooi voorbeeld is het Verbindingsteam: een intersectoraal team met mensen van Youké en bijvoorbeeld gemeente, politie en verslavingszorg, rond een jongere met een specifieke, complexe zorgvraag. Samen met een maatje voor de jongere en zijn gezin nemen zij de begeleiding ter hand. Doel: het voorkomen van uithuisplaatsing en daarmee besparen op residentiële zorg. ‘Zo kunnen we een uitgavenkrimp van 20 procent opvangen met behoud van kwaliteit.’
Patronen doorbreken
Ingesleten patronen. Daar probeerde veranderkundige Diane Siemelink, eigenaar van Verse Peper Marketing- en organisatieadvies, de deelnemers bewust van te maken. Ze vroeg hen te noteren welk verandervraagstuk voor hen actueel was, en vervolgens om met anderen die vraag te bevragen.
Een voorbeeld: “Hoe krijg ik mijn mensen mee in een verandering?” Siemelink: ‘In iedere vraag zitten feiten maar ook betekenissen die jij eraan geeft. Moet je je mensen inderdaad meekrijgen, of willen ze misschien best maar weten ze alleen niet hoe? Je kunt jezelf vastzetten met het geven van eigen betekenissen. Als je je daar bewust van bent zie je ook waar je ruimte zit en kun je je vraagstuk zó herformuleren dat je er verder mee kunt.’
Dit congres werd georganiseerd door Reed Business Events.